Jak vybrat správného dodavatele

Přišly vám desítky nabídek a nevíte, kterou z nich si vybrat? Připravili jsme pro vás přehled jednoduchých rad, jak vybrat tu správnou a nenaletět nesolidnímu dodavateli.

1. Základní kritéria výběru

Pro každého poptávajícího je rozhodujícím kritériem něco jiného. Může se jednat o rychlost dodání, cenu, kvalitu nebo reference. Vždy se snažte nevybírat pouze na základě jednoho kritéria, ale kombinujte je dohromady. Např. nejlevnější nabídka se vám v konečném důsledku může díky nekvalitnímu zboží prodražit.

2. Informace o společnosti v obchodním rejstříku

Ještě než půjdete na osobní schůzku se zástupcem vybrané firmy, ověřte si základní informace v obchodním nebo živnostenském registru. Soustřeďte se zejména na tyto informace:

  • zda není společnost v likvidaci nebo neukončila svou činnost,
  • jak dlouho společnosti působí na trhu,
  • výše základního jmění,
  • právní formu podnikání.

3. Působnost jednatelů ve společnostech v úpadku

V obchodním rejstříku lze také dohledat, zda společníci vybrané firmy nepůsobí nebo nepůsobili ve firmě, která je v úpadku, likvidaci nebo již zanikla. V případě, že společníka nebo jednatele v takové firmě naleznete, vyberte si raději pro svůj obchod jiného dodavatele.

4. Odpověď na poptávku

Již na základě odpovědi, kterou od dodavatele obdržíte, si můžete udělat základní představu o dodavateli jako takovém. Odpověď by měla být zpracována profesionálně, ať již z hlediska faktických chyb, tak i z hlediska úplnosti a komplexnosti informací. Pokud bude odpověď neprofesionálně zpracovaná, je pravděpodobné, že vás výsledek spolupráce s dodavatelem zklame.

5. Internetové stránky dodavatele

Návštěvou internetových stránek dodavatele se dozvíte mnoho užitečných informací. Pokud na Vás webová prezentace působí zastarale, jsou v ní gramatické nebo faktické chyby, není dlouho aktualizovaná nebo na ní nejsou dostatečné podrobné informace, raději se takovému dodavateli vyhněte.

6. Kreditní informace o dodavateli

Po vyřazení nabídek, na které nechcete reagovat, doporučujeme kontaktovat poskytovatele kreditních informací o firmě, které chcete zakázku zadat. Kreditní informace vám dají odpověď na otázku týkající se solventnosti firmy. Uzavření obchodu se zadluženou a nesolventní firmou může vést k vybrání zálohy a nedodání plnění.

7. Hodnocení dodavatelů na ePoptávka.cz

Pro všechny poptávající zákazníky máme k dispozici hodnocení dodavatelů. Hodnocení je přístupné v e-mailu, který Vám zašleme po rozeslání poptávky dodavatelům. Vyhledejte si dodavatele, se kterým chcete spolupracovat, a přečtěte si, jak jej hodnotí ostatní uživatelé naší služby.

8. Certifikáty, osvědčení

Pokud dodavatel ve své nabídce zmiňuje, že je držitelem certifikace, osvědčení nebo že jeho výrobky splňují určitý atest, nechte si takové dokumenty předložit nebo zaslat na e-mail. Zajistíte si tak kvalitní podklady pro výběr správného dodavatele.

9. Reference na internetu

Velice jednoduchým způsobem můžete sami a rychle zjistit reference na vybraného dodavatele na internetu. Informace si můžete najít po zadání názvu firmy či výrobku do vyhledávače nebo na specializovaných internetových stránkách, které se referencemi na firmy zabývají.

10. Advokátní/notářská úschova

V některých případech vyžaduje dodavatel zaplacení části nebo celé dodávky předem, aby měl jistotu, že poptávající zaplatí. Zejména v případech, kdy je částka plnění vyšší, lze využít advokátní/notářskou úschovu peněz. Vše je smluvně podloženo a poptávající má jistotu, že finanční částka bude dodavateli vyplacena až po převzetí zboží, a dodavatel, že mu bude zakázka zaplacena.